Miksi myyntityötä ei arvosteta tarpeeksi?

Myynnin arvostus

Olen elänyt viimeiset 1,5 vuotta myyntikuplassa. Olen aina tehnyt töitä yrityksissä, joissa on vallinnut kulttuuri, jossa myyjää ja hänen tekemää työtä arvostetaan. Myynti on nähty investointina ja satsauksena tulevaan. Myynti on se osa yritystä, joka tuo työn muulle yritykselle ja joka on avainasemassa yrityksen kasvussa. Myyntikuplaan liittyy myös myyntimaisteriopinnot. Olen opiskellut kansainvälistä myyntiä ja myynnin johtamista 25 myynnistä innostuneen asiantuntijan kanssa. 

Miksi puhun myyntikuplasta? Koska olen ollut 1,5 vuotta ympäröitynä pääasiassa sellaisilla ihmisillä, jotka arvostavat myyjää ja myyntityötä paljon. Tietenkin olen koko ajan tiedostanut sen, ettei kaikki ihmiset suhtaudu myyntiin positiivisesti ja sillä on edelleen valitettavan vahva negatiivinen kaiku. Kesäkuussa tämä negatiivinen asenne on tullut vastaan useaan otteeseen niin kansainvälisessä Global Sales Science Instituten myyntikonferenssissa Panamassa kuin myyjien verkostoitumistilaisuudessa täällä Tampereella.

Miksi myyntityötä ei arvosteta? 

Myyntiä pidetään tyrkyttämisenä ja luukuttamisena. Sen ajatellaan olevan jonkun tietyn ihmistyypin tekemistä. Todellisuudessa myynti on kuitenkin tänä päivänä asiakaspalvelua ja arvon tuottamista asiakkaalle. Myyntityö tarvitsee asiantuntijuutta ja aitoa ymmärrystä myytävästä tuotteesta tai palvelusta. Ei riitä, että osaa kertoa tuotekatalogin ulkoa, vaan pitää osata kertoa asiakkaalle, millaista hyötyä kokonaisuus tuo juuri kyseiselle asiakkaalle. 

Panaman konferenssissa nousi vahvasti esiin etenemismahdollisuuksien puuttuminen. Myynti on pitkälti itseopittua eikä myyntiä ei nähdä oikeana ammattina. Yksi syy on se, ettei myynnin korkeakoulutusta ole juuri tarjolla. Onneksi Suomessa pystyy opiskelemaan myyntiä esimerkiksi useassa ammattikorkeakoulussa niin alemman kuin ylemmän tutkinnon muodossa. 

Yritysten keskuudessa myynnin arvostuksen parantamisessa olisi myös paljon parannettavaa. Myynti nähdään kulueränä ja välttämättömänä pahana. Myynti pidetään tiukasti erillisenä muusta yrityksestä eivätkä myyjät välttämättä edes tee yhteistyötä toisten myyjien kanssa. Myöskään yritysten hallitukset eivät ole kiinnostuneita myynnistä muuten kuin eurojen muodossa. Olisiko tällaisessa yrityksessä sinusta mielekästä tehdä myyntiä? Ei varmasti. 

Tässä syy myös omaan henkilökohtaiseen missiooni: Haluan muuttaa ihmisten käsitystä myynnistä ja saada asiantuntijat innostumaan myynnistä.