Onko some uhka vai mahdollisuus?

some uhka vai mahdollisuus

Sosiaalinen media on aihe, joka puhuttaa ja paljon. Toiset kokee, että some on vain turha aikasyöppö, joka ei tuo mitään arvoa. Ei varsinkaan sitä kauppaa! Toiset taas hyödyntävät somekanavia osana jokapäiväistä myyntityötä ja ovat saaneet konkretisoitua oikeita euroja tilille sosiaalisen median kautta.

Se, että sinulla on sosiaalisen median tilit kaikissa mahdollisissa kanavissa, ei tietenkään tuo automaattisesti hyötyä. Sosiaalinen media vaatii läsnäoloa siinä missä f2f kohtaamisetkin. Sosiaalinen media ei ole mikään yber ulottuvuus, jossa ihminen voi laittaa itselleen maskin päälle ja olla joku toinen. Tai voihan niin toki tehdä, mutta jos omalle asiantuntijuudelle aikoo hakea arvoa sosiaalisesta mediasta, niin aitous on se, mikä vie pitkälle.

Missä kanavissa sinun kannattaa olla?

Helposti mielletään, että someaktiivin pitää olla kaikissa mahdollisissa kanavissa mukana. Aika on kuitenkin rajallista ja jokainen meistä joutuu priorisoimaan omaa tekemistään. Kaikkialla ei siis tarvitse olla. Sinulle oikeita somekanavia kannattaa lähteä miettimään seuraavien kysymysten kautta:

  1. Missä kanavissa asiakkaani ja verkostoni on?
  2. Mitä kanavissa minun on luontevinta viestiä?

Itse olen melko utelias erilaisia kanavia kohtaan ja profiili löytyy valtaosasta yleisimmistä kanavista. Aktiivisesti käytän asiantuntijahattupäässä kolmea somekanavaa: LinkedIniä, Instagrammia ja Facebookia. Twitter on myös epäsäännöllisessä käytössä, mutta en ole saanut oikein sen sielun elämästä kiinni. Viimeisimpänä lisäyksenä tein kesällä profiilin Tiktokiin, mutta tähän mennessä siellä ei (vielä) ole kovin järkevää sisältöä tullut vastaan. Myös Snapchat löytyy henkilökohtaisessa viestinnässä lähinnä pikkusiskon kanssa.

LinkedInissä käydään paljon hyvää keskustelua ajankohtaisita aiheista ja ihmiset jakavat siellä jatkuvasti hyviä sisältöjä. LinkedInissä verkostoituminen on myös melko vapaata ja itse olen aika matalalla kynnyksellä hyväksynyt verkostooni uusia henkilöitä. Sitä kun ei koskaan tiedä, millaista osaamista ensi viikolla tai vuoden päästä tarvitsen!

Instagram on itselleni vapaampi kanava, johon tulee postailtua fiiliksiä työarjesta ja vapaa-ajalta. Instagram on itselleni melko matalan kynnyksen kanava, johon sisällön tuottaminen on helppoa. Insta Storien puolelle on esimerkiksi nopea heittää sisältöä omasta arjesta, joka sitten poistuu vuorokauden sisällä. Instagramissa henkilökohtaisuus ja ihmisyys ovat isossa roolissa.

Facebook on kanava, joka herättää jatkuvasti paljon keskustelua ja sen kävijäkatoa puidaan aika ajoin. Facebookissa on pari asiaa, jotka mielestäni toimivat paremmin kuin muissa kanavissa: ryhmät ja tapahtumat. Facebookissa on paljon ammatillisia ryhmiä, jotka saavat hyvin näkyvyyttä feedissä (toisin kuin LinkedInissä). Facebookista myös löytää nykyään sellaisia tapahtumia niin työarkeen kuin vapaa-aikaan, joista ei mistään muusta kanavasta saisi tietoa.

Mitä hyötyä somesta aidosti on?

Verkosto on ehdottomasti yksi sosiaalisen median käytön kärjistä. Verkostolta voi kysyä apua ongelmatilanteissa. Sille pääsee jakamaan omaa osaamistaan ja auttamaan muita. Verkostolta voi oppia uusia asioita ja esimerkiksi LinkedInissä verkosto tuo näytölle valtavan määrän sellaista sisältöä ja materiaalia, joka muuten jäisi lukematta.

Aktiivinen sosiaalisen median käyttö myös auttaa rakentamaan omaa ammatillista identiteettiä. Itse olen saanut somen kautta rohkeutta jakaa näkemyksiäni sekä tarttua sellaisiin tilaisuuksiin, joihin muuten en olisi varmasti pystynyt tarttua. Toki somessa löytyy aina niitä, jotka ovat minua pidemmällä ja tulee se fiilis, etten vielä itse ole tarpeeksi hyvä. Mutta ne henkilöt, joita voi katsoa ylöspäin, auttaa myös itseä pääsemään seuraavalle tasolle omassa tekemisessä.

Somen käytön hyödyt eivät tietenkään heijastu pelkästään yksilöön vaan myös yritykseen. Yritys sinällään ei ole se mielenkiintoisin tai uskottavin viestijä – mutta yrityksen henkilöstö on. Kun henkilöstö on aktiivisesti esillä somessa avaa se uusia myynnin mahdollisuuksia ja lisää näkyvyyttä asiakasrajapinnassa. Henkilöstö myös viestii yrityksen kulttuurista ja toimintamallista, mikä vahvistaa työntantajamielikuvaa sekä käsitystä yrityksen asiantuntijuudesta.

Viisi vinkkiä somen käyttöön

  1. Älä nosta julkaisukynnystä liian korkealle. Somessa saa tehdä virheitä
  2. Sopiva yhtenäisyys eri kanavissa. Jos käytät sosiaalista mediaa etenkin myyntikanavana, niin pidä huolta siitä, että asiakkaasi tunnistaa sinut eri kanavissa.
  3. Uskalla erottua ja kertoa mielipiteitäsi. Omia näkemyksiä jakamalla pystyt erottumaan massasta ja saat herätettyä keskustelua.
  4. Verkostoidu rohkeasti ja hyödynnä ympärillä olevaa osaamista. Somessa kannattaa hyväksyä verkostoitumiskutsut myös tuntemattomilta ihmisiltä, koska heillä voi olla jotain sinulle annettavaa tai päinvastoin. Kannattaa myös miettiä ammatillisen verkoston näkökulmasta, miten esimerkiksi lukio- tai harrastuskaverit voivat tuoda hyötyä verkostoosi.
  5. Tartu mahdollisuuksiin! Sosiaalinen media tuo tarjottimella päivittäin vastaan uusia mielenkiintoisia ihmisiä ja potentiaalisia bisnescaseja. Niihin kannattaa tarttua rohkeasta.