Seurasin tänään TAMKin järjestämää SalesDay2018 tapahtumaa kotisohvalta käsin. Aivan mahtavaa, että tämän tasoista myynnin tapahtumaa pystyi seuraamaan myös flunssassa kotona!
Mm Sani Leino, Jani Aaltonen ja Pia Hautamäki saivat Twitterin käymään kuumana koko tapahtuma ajan. Kannattaa käydä Twitterissä kurkkaamassa, mitä kaikkea #SalesDay2018 aiheesta on twiitattu! https://twitter.com/search?src=typd&q=salesday2018
Me suomalaiset osataan myydä!
Hiljainen suomalainen ei osaa myydä, koska eihän se saa sanaa suusta muualla kuin alasti saunassa muutaman oluen jälkeen. Mietitäänpä kahdesti. Suomalaiset ovat teknologisesti yksi maailman edelläkävijöitä. Myyntiä tehdään jatkuvasti enemmän digitaalisissa kanavissa, joten käännetään teknologia kotikenttäeduksi! Meillä suomalaisilla, jos kenellä on valtava potentiaali siihen.
Asiakas haluaa vastauksia nopeasti – vaikka chatbotilta
“Facebookissa jopa 40 % ihmisistä voisi tilata jotain botilta” Chatbotit tulevat muuttamaan tavan kommunikoida muuttuvassa maailmassa. Ostajalle ei enää nykypäivänä ole olennaista se, että vastassa on toinen ihminen vaan se voi aivan hyvin olla myös robotti. Ostajalle kaikista olennaisinta on saada vastaus nopeasti ja päästä asiassaan eteenpäin. Eteenpäin pääseminen voi tarkoittaa esimerkiksi ajan varaamista asiantuntijan kalenterista chatbotin avulla
Myynnin ja markkinoinnin kokeilukulttuuri
Ensimmäinen askel on aina vaikein myös uusien myynti- ja markkinointikanavien kokeilussa. Yrityksen pitää kannustaa myynnin ja markkinoinnin tekijöitä kokeilemaan, mittaamaan ja jakamaan kokemuksia muiden kanssa. Kokeilujen perusteella karsitaan toimimattomat pois ja säilytetään toimivat mallit saatujen tulosten perusteella.
Vinkki: Kokeilun kynnystä voidaan madaltaa esimerkiksi tarjoamalla koulutusta uusien kanavien käyttöön sekä sisältöjen tuottamiseen.
Maailma toimii 365 ja 24/7.
Raaka tosiasia on se, ettei yritys pärjää, jos se tekee vain arkisin klo 8-16. Ostaja odottaa, että löytää etsimänsä tiedon silloin kun itse haluaa. Esimerkiksi somen parissa ihmiset viihtyvät enemmän iltaisin ja viikonloppuisin kuin arkisin klo 8-16 välillä. Pitäisikö sinunkin olla siellä silloin?
Arvoa tuottava sisältö
Yritysten ja asiantuntijoiden pitäisi panostaa enemmän asiakkaille arvokkaan sisällön tuottamiseen. Asiakas etsii vastauksia kysymyksiin ja ostoprosessista 60% on kahlattu läpi ennen kontaktia myyjään. Tämä tarkoittaa siis sitä, että verkkosivuilta, blogeista, somesta jne löytyvällä sisällöllä on valtava merkitys siihen, millaisen mielikuvan asiakas yrityksestä saa ja valitseeko hän juuri sinun yrityksesi Top 3 tai Top 5 listalle, joille antaa mahdollisuuden keskustella kanssaan.
Myynnin ja markkinoinnin olisikin tärkeä käydä sisältökeskustelua aktiivisesti keskenään, koska myyjät tietävät asiakkaan kysymykset parhaiten. Ylipäätään koko yrityksen kattavan yhteistyön avulla pystytään tuottamaan entistä laadukkaampaa ja konkreettisempaa sisältöä, joka tuottaa arvoa asiakkaalle.
Myyjän pitäisi käyttää enemmän aikaa myyntiin!
Suuri osa myyjän ajasta kuluu muuhun kuin myyntiin. Jos myyjän aika kuluu CRM:n täyttämiseen ja muiden raporttien koostamiseen, käyttää hän aikansa epäolennaiseen. Myyjän pitäisi käyttää valtaosa ajastaa asiakkaiden parissa. Yritysten pitäisi automatisoida esimerkiksi CRM:n käyttöä sekä myyntiraporttien koostamista, jotta myyjien aika olisi pyhitetty sille arvoa tuottavalle tekemiselle eli myynnille.
