Työelämä muuttui – muuttuiko johtaminen?

Blogi kirjoitettu yhdessä Krista Uusitalon kanssa.

Hyvä johtaminen merkitsee meille esimerkillä johtamista, valmentavaa otetta sekä autonomiaa. Hyvä johtaja näyttää itse mallia ja toimii sanojensa mukaisesti. Hän sparraa, tukee ja auttaa johdettaviaan saavuttamaan parhaat mahdolliset tulokset. Meille on tärkeää johdettavana saada tarpeeksi vastuuta ja omistajuutta asioista, joiden parissa työskentelemme. Meidän mielestämme nykyaikaisen johtamisen keskiössä on inhimillisyys.

Pohtiessamme asioita, jotka meille hyvässä johtamisessa ovat merkityksellisiä, halusimme selvittää, miten muut kokevat johtamisen omassa työpaikassaan. Toteutimme alkuvuodesta kyselytutkimuksen, jossa 54 henkilöä jakoivat omia kokemuksiaan siitä, miten heitä johdetaan. Jo ensimmäinen kysymys siitä, miten tyytyväisiä ihmiset ovat johtamiseen, kertoo meille, että johtamisessa on kehittämisen varaa. Yli puolet vastaajista koki olevansa tyytymätön siihen, miten heitä johdetaan. Onneksi myös liki puolet vastaajista olivat tyytyväisiä johtamiseen. Kuitenkin se, että erittäin tyytymättömiä oli lähes kaksinkertaisesti erittäin tyytyväisiin verrattuna, saa meidät pohtimaan, miten asioita kannattaisi kehittää.

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Kuinka tyytyväinen olet siihen, miten sinua johdetaan?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Strategia ja luottamus ovat modernin johtamisen keskiössä

Simon Sinek (2014) kuvailee henkilöstön turvassa pitämisen ja heidän tukemisen olevan johtajan kriittisimpiä tehtäviä. Hyvä johtaja vastuuttaa johdettaviaan ja antaa heille mahdollisuuden tehdä itsenäisiä päätöksiä. Hyvä johtaja luo ilmapiirin, jossa on turvallista tehdä virheitä ja oppia niistä. Sinek myös muistuttaa, ettei hyvä johtajuus synny ihmisen halusta olla johtaja – hyvä johtajuus saavutetaan toiminnan ja ansaitun arvostuksen kautta. (Sinek 2014, 83, 181.) 

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Koetko yrityksen johtamisen johdonmukaiseksi?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Yrityksen strategia on hyvän johtajuuden ja modernin yrityskulttuurin keskiössä. Sinek painottaa, että yrityksen pitäisi osata kuvata sen olemassaolon tarkoitus eli miksi se on olemassa. ”Miksi” on olennainen osa yrityksen strategiaa sekä niin työntekijöiden kuin asiakkaiden sitoutumista. (Sinek 2009, 38–39.) Merkityksellisyys on nykyään työntekijöille todella tärkeä asia työpaikkaa valitessaan ja merkityksellisyyden tärkeys nousee esiin myös kyselyn avoimissa vastauksissa. Siksi työntekijän tulisi ymmärtää, miten hänen työnsä linkittyy yrityksen strategiaan. Kyselytutkimuksen tulokset yllättivät meidän positiivisesti – nimittäin valtaosa kyselyyn vastanneista tiesi hyvin, miten oma työ linkittyy yrityksen strategiaan.

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Tiedätkö, kuinka työsi linkittyy yrityksen strategiaan?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Erityisesti viimeiset vuodet ovat pandemian ja Ukrainan sodan myötä asettaneet johtamiselle todella uudenlaisia vaatimuksia. Tämä on ainakin teoriassa pakottanut yritykset arvioimaan omaa kulttuuriaan, arvojaan ja johtamista uudestaan. Johtamisen on siis ollut pakko mukautua uuteen tilanteeseen. Vai onko sittenkään? Kyselytutkimuksen vastausten perusteella teollisuuden edustajat kokivat johtamisen kehittyneen vähiten ja IT-alalla taas eniten. 

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Onko yrityksen johtaminen kehittynyt ajan saatossa?. Vastausten määrä: 53 vastausta.

Hyvä johtaja on avoin ja inhimillinen

Johtamisen lisäksi myös johtajille on asetettu uudenlaisia vaatimuksia viime vuosien aikana. Nykyään johtajilta odotetaan hyvinkin erilaista otetta kuin esimerkiksi viisi vuotta sitten. Hyvät johtajat ovat avoimia ja inhimillisiä. He osaavat pyytää tarvittaessa apua sekä myöntää omat virheensä (Detert 2022). Tämä antaa myös johdettaville luvan epäonnistua sekä kannustaa pyytämään apua tarvittaessa. Hyvä johtaja myös osaa ympäröidä itsensä ihmisillä, jotka haastavat häntä ajattelemaan toisin, kokeilemaan sekä oppimaan uutta (Detert 2022). Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja jos ei jatkuvasti kehitä itseään, jää auttamatta jalkoihin. Hyvä johtaja johtaa esimerkillä ja sparraa mielellään.

Hyvä johtaja ylläpitää ja edistää psykologista turvallisuutta ja on empaattinen (Tanner 2021). Jotta ihmiset uskaltavat olla omia itsejään, tuoda omia ajatuksiaan esiin sekä kokeilla uusia asioita, tulee ilmapiirin olla psykologisesti turvallinen. On tärkeää, että ihmiset tietävät, että he voivat epäonnistua, eikä se haittaa. Kukaan ei ole täydellinen ja virheistä opitaan. Esimerkillinen johtaja myöntää omat virheet sekä ottaa niistä vastuun. Empaattinen johtaja on helposti lähestyttävä ja hän osaa tukea alaisiaan. Hyvä johtaja ajattelee alaistensa parasta ja tekee kaikkensa auttaakseen heitä pääsemään tavoitteisiinsa. Hän myös ymmärtää, että ihmiset ovat erilaisia, heitä motivoi erilaiset asiat ja ottaa tämän huomioon johtamisessa.

Ihmiset odottavat arvostusta ja osallistavaa johtamista

Datan perusteella ihmiset, jotka saavat arvostusta ja tunnustusta tekemästään työstä kokevat johtamisen merkittävästi muita parempana. Työntekijöille on myös merkityksellistä, että heitä osallistetaan päätöksentekoon ja heillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä, sillä se lisää kuulluksi tulemisen tunnetta sekä sitoutumista. (Great Place to Work 2022.)

Huolestuttavaa onkin, että tutkimuksemme mukaan yli puolet kokivat, että heitä osallistetaan yrityksen päätöksentekoon erittäin huonosti tai huonosti. Uskomme, että tämä vaikuttaa näiden ihmisten sitoutumiseen ja tyytyväisyyteen omaa työnantajaa kohtaan.

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Miten hyvin koet, että sinua osallistetaan yrityksen päätöksentekoon?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Tänä päivänä myös osaamisen kehittäminen on tärkeää ja se korostuu eri aloilla eri tavalla. Hyvältä johtajalta odotetaan kykyä uudistua, mutta on myös tärkeää tukea työntekijöiden osaamisen kehittämistä. Myös tämän suhteen on yrityksissä vielä tekemistä, sillä vain reilu kolmannes vastaajista koki, että heidän osaamisen kehittämistä tuetaan hyvin tai erittäin hyvin. Yli puolet vastaajista taas koki, että osaamisen kehittämistä tuetaan erittäin huonosti tai huonosti. 

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Kuinka hyvin osaamisen kehittämistäsi tuetaan?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Psykologisesti turvallisessa ympäristössä työntekijät uskaltavat tuoda omia ideoitaan ja ehdotuksiaan esiin ilman pelkoa, että heidät tuomitaan. Myös palautetta tulee voida antaa ilman, että se tuomitaan ja johdon pitää myös pystyä reagoimaan siihen. Kyselyssämme vastaajat jakautuivat selvästi kahtia tämän suhteen. Toisaalta koettiin, että palautteeseen reagoidaan hyvin tai erittäin hyvin ja toisaalta taas huonosti tai erittäin huonosti. Mikäli palautteeseen reagoidaan huonosti tai ei lainkaan, niin se johtaa siihen, ettei palautetta haluta enää antaa. Toimintaa voi olla vaikea kehittää, mikäli palautetta ei saada. Kehittymisen kannalta palaute on todella tärkeää ja sen vuoksi kannattaakin miettiä, miten siihen reagoidaan.

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Kuinka hyvin johto reagoi antamaasi palautteeseen?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Ihmiset odottavat, että johtaminen mukautuu eri tilanteisiin ja on tasalaatuista olosuhteista riippumatta. Uskomme, että tämä luo turvallisuuden tunnetta ja auttaa sitoutumaan. Etenkin viime vuosina tilanteet ovat vaihdelleet kovastikin ja osassa yrityksiä johtamista ei olla osattu mukauttaa tilanteeseen. Vastaajista jopa yli puolet oli sitä mieltä, että johtamista ei osata mukauttaa erilaisiin tilanteisiin. Uskomme, että tulevaisuudessa tilanteet voivat muuttua entistäkin nopeammin ja tämä vaatii johtamiselta kysyä mukautua eri tilanteisiin, mikäli työntekijät halutaan pitää tyytyväisinä ja sitoutuneina.

Formsin vastausdiagrammi. Kysymyksen otsikko: Miten hyvin koet, että johtaminen mukautuu eri tilanteisiin?. Vastausten määrä: 54 vastausta.

Viisi vinkkiä johtamisen kehittämiseen

  1. Osallista työyhteisö mukaan päätöksentekoon. Tämä voi tapahtua esimerkiksi keskustelemalla yksittäisten henkilöiden kanssa, kyselyiden kautta tai työpajojen muodossa.
  2. Ole ihminen. Johdettavat eivät odota johtajan olevan supersankari, joka ratkaisee yksin kaikki ongelmat. Ihmiset odottavat johtajalta inhimillisyyttä ja avoimuutta.
  3. Mukaudu tilanteeseen. Viime vuodet ovat näyttäneet, että työelämä vaatii mukautumiskykyä. Myös johtamisen tulee mukautua erilaisiin tilanteisiin.
  4. Tue tiimisi osaamisen kehittämistä. Ihmisille on tärkeää, että he pystyvät kehittämään osaamistaan työn ohessa. Tarjoa työntekijöillesi mahdollisuus osallistua esimerkiksi koulutukseen, seminaariin tai järjestä yhteinen koulutuspäivä tiimillesi.
  5. Hyväksi johtajaksi voi oppia – se ei ole synnynnäinen ominaisuus. Kysy johdettaviltasi palautetta siitä, millainen johtaja olet ja missä asioissa voisit kehittyä.

Lähteet

Detert, J. 2022. What Courageous Leaders Do Differently. Julkaistu 7.1.2022. Luettu 15.5.2022. https://hbr.org/2022/01/what-courageous-leaders-do-differently

Duunitori & Great Place to Work. 2022. Suomalaisen työelämän tila -tutkimus 2022. Luettu 15.5.2022. https://greatplacetowork.fi/wp-content/uploads/2022/01/Suomalaisen_tyoelaman_tila_2022-raportti.pdf 

Sinek, S. 2009. Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. USA: Portfolio Penguin.

Sinek, S. 2014. Leaders Eat Last: Why Some Teams Pull Together and Others Don’t. USA: Portfolio Penguin.

Tanner, R. 2021. Johdon agendalla 2021. https://cd0bc4f0-7c98-4296-be17-da1c2456fa29.filesusr.com/ugd/c5fb1e_bc4514924da146b394a79d4abda4e644.pdf