Markkinointi on paljon muutakin kuin yrityksen ja sen tuotteiden ja palveluiden esittelyä asiakkaille eri kanavissa. Markkinointi on esimerkiksi keino tuoda yrityksen visiota näkyville, vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin sekä rakentaa mielikuvaa toimialasta.
Markkinoinnin kohderyhmäksi mielletään helposti potentiaaliset asiakkaat, mikä onkin yksi tärkeimmistä. Markkinoinnilla tavoitetaan myös olemassa olevia asiakkaita sekä verkostoa ja kumppaneita. Markkinointi on tärkeä keino herättää mielenkiintoa potentiaalisissa työntekijöissä. Sen roolia sisäisessä viestinnässä ei myöskään pidä väheksyä.
Työskentelen tällä hetkellä isossa ohjelmistoyrityksessä, jossa markkinointi on iso osa arkeani. Työpäiväni kuluvat tällä hetkellä mm asiakasmarkkinoinnin, rekrymarkkinoinnin ja työnantajamielikuvan parissa. Koska markkinoinnin rooli on niin moniulotteinen, koen sen monessakin asiassa mahdollistajana. Markkinointi mahdollistaa esimerkiksi:
👉🏻 yrityksen näkyvyyden ulospäin
👉🏻 asiakkaille hyödyllisten sisältöjen löytymisen missä ja milloin he niitä tarvitsevat
👉🏻 lämpimät liidit myyntitiimille
👉🏻 asiantuntijoille heidän ansaitsemansa näkyvyyden
👉🏻 yrityksen työnantajamielikuvan rakentumisen.
Tämä ei tapahdu tietenkään yksin, vaan tiiviissä yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa.
Yhteistyössä on voimaa
Markkinointia on haastavaa tehdä tuloksellisesti, jos toimii vain omassa kuplassaan. Parhaat sisältöideat tulevat usein niiltä, jotka ovat päivittäin tekemisissä asiakkaiden kanssa ja ymmärtävät myös heidän liiketoiminnan kipukohtia. Tai vaihtoehtoisesti rekrymarkkinoinnin näkökulmasta heiltä, jotka haastattelevat työnhakijoita päivittäin ja vastaavat heidän kysymyksiinsä.
Myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä puhutaan syystäkin paljon. Markkinoinnin yksi merkittävä tehtävä on kuitenkin ohjata asiakas oikeiden tuotteiden tai oikean tiedon pariin (Yohn 2019). Myynnillä on paras tieto siitä, millaiset asiat mietityttävät asiakkaita juuri nyt. Näitä asioita asiakkaat todennäköisesti etsivät myös verkostosta. Jos markkinoinnin avulla asiakkaille saadaan vastauksia usein toistuviin kysymyksiin, pystytään ilman aktiivista kohtaamista jo syventää luottamusta ja tapaamisissa taas pystytään keskittymään syvällisempiin aiheisiin.
Markkinointi auttaa myös ymmärtämään yrityksen innovaatioiden potentiaalia jo ennen niiden julkaisua. Eli markkinoinnin tehtävä on esimerkiksi auttaa tunnistamaan innovaation todellista kysyntää sekä kehittää sille uusia markkinoita. Markkinointi on tietenkin iso osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta yrityksen löytämisestä aina syvään asiakassuhteeseen asti. (Yohn 2019)
Asiantuntijat taas kannattaa sitouttaa mukaan esimerkiksi rekrymarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Asiantuntijat ymmärtävät parhaiten, mikä muita asiantuntijoita kiinnostaa. He ovat myös viestijöinä uskottavia ja helposti lähestyttäviä. Asiantuntijan itse saamia hyötyjä taas ovat esimerkiksi asiantuntijabrändin vahvistuminen sekä asiantunijuuden laajentuminen.
Myös asiakkaat ja kumppanit kannattaa ottaa mukaan markkinointiin. Asiakkaat osaavat kertoa esimerkiksi yhteistyön konkreettisista hyödyistä ja tuloksista uskottavammin ja samaistuttavammin. Etenkin, jos asiakas saadaan itse jakamaan sisältöjä omissa kanavissaan. Kumppaneiden avulla puolestaan pystytään yhteistyössä rakentamaan sisältökokonaisuuksia, jotka palvelevat asiakkaita entistä laajemmin.
Auta muita ymmärtämään työtäsi
Ohjelmistoalalla olen huomannut, että markkinoijan ja koodarin välillä on kielimuuri. Koodari voi nähdä markkinoinnin kaupallisena höttönä. Tämä johtuu ainakin osittain siitä, ettei koodari tiedä, mitä markkinointi oikeasti tekee ja tarkoittaa. Jos ihmiset eivät ymmärrä, mitä markkinointi tekee, eivät he myöskään ymmärrä sen vaikuttavuutta tai merkitystä yrityksen kasvun kannalta.
Markkinoinnin täytyy tulla lähemmäs muun organisaation tekemistä ja olla aktiivisesti kuulolla siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Itse pyrin esimerkiksi tekemään työni mahdollisimman läpinäkyväksi asiantuntijoille kertomalla, millaisia sisältöjä markkinoinnilla on suunnitteilla ja keräämällä ideoita asiantuntijoilta. Asiantuntijat myös pyytävät apua useammin, kun he tietävät, mitä teen.
Mielestäni onnistunut markkinointi nivoo yhteen yrityksen strategiset tavoitteet ja asiantuntijoilta esiin nousevat teemat.
Muutama käytännön vinkki:
✅ Rakenna yhteistyötä – Ole aktiivinen ja osallistu keskusteluihin, joita yrityksessä käydään. Tuo esiin, miten asioista voisi viestiä markkinoinnin kannalta ja jaa avoimesti ideoitasi.
✅ Tee itsesi näkyväksi – Muistuta muita olemassaolostasi ja osaamisestasi sekä tarjoa apuasi. Näin ihmiset ymmärtävät paremmin, mitä teet ja miten he voivat osaamistasi hyödyntää.
✅ Todista markkinoinnin tuloksellisuus – Osoita datan avulla markkinoinnin hyöty ja konkretisoi aikaansaatuja tuloksia.
✅ Puhu asioista ymmärrettävästi – Asiantuntija ei välttämättä pysy perässä, jos markkinoija alkaa puhua MQListä, konversioista ja prospekteista. Siksi on tärkeää puhua asioista sellaisilla termeillä, jotka asiantuntija ymmärtää.
✅ Ole kärsivällinen – Tämäkään muutos ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii aikaa ja työtä.
Lähde:
Yohn, D. 2019. Marketing Matters Now More Than Ever. Julkaistu 9.1.2019. Luettu 6.4.2021. https://www.forbes.com/sites/deniselyohn/2019/01/08/marketing-matters-now-more-than-ever/?sh=507cd3c7117a
