Pari sanaa johtamisesta

Johtaminen

Hyvä johtaminen on aina ajankohtainen aihe ja se nousi esiin myös pe 18.5.2018 järjestetyssä myyntikapinassa. Nykyaikaisessa organisaatiossa ei myyntiä (tai oikeastaan mitään muutakaan) voida enää johtaa liian byrokraattisesti ylhäältä alaspäin. Tänä päivänä osallistava ja palveleva johtaminen ovat pinnalla eikä työntekijän ja esimiehen välillä ole suurta kuilua vaan ennemmin vertaisuutta. 

Luin jokin aika sitten Kristen Hadeedin kirjoittaman kirjan Permission to Screw Up, jota suosittelen lämpimästi sinullekin, joka mietit miten pystyisit kasvamaan paremmaksi johtajaksi. Olen noin vuoden ajan kamppaillut tuoreena esimiehenä johtamisen tuomien haasteiden kanssa ja se on ollut välillä todellinen kulttuurishokki. Vuoden aikana olen päässyt johtamaan todella erilaisia henkilöitä ja vahingon kautta oppinut joitain asioita, mitkä toimivat ja mitkä eivät. Haadeedin kirja oli minulle henkilökohtaisesti erittäin silmiä avaava lukukokemus, joka auttoi minua ymmärtämään sen, että johtajakin saa mokata. 

Osallistaminen ja osallistuminen

Joissain tilanteissa johtajasta tuntuu, että tämä asia olisi helpoin tehdä itse, koska minulla menee siihen 5 minuuttia ja asian delegoiminen taas veisi 15 minuuttia. Pitkällä aikavälillä nyt käytetty 15 minuuttia voi tuoda työntekijälle erittäin tärkeää oppia ja johtaja puolestaan voi päästää jostain itseään kuormittavasta tehtävästä irti. Tällöin aika jää johtajalle tärkeämpään tekemiseen eli johtamiseen. Hyvä johtaja osallistaa tiimiä tekemiseen ja antaa myös tärkeitä tehtäviä muille tehtäväksi. Hadeed käyttää esimerkkinä asiakkaan avainnippua, jonka antoi uudelle työntekijän huolehdittavaksi. Tällä pienellä eleellä oli valtava vaikutus työntekijän sitoutumiseen.

Hyvä johtaja osallistuu itse tekemiseen eikä vain käske norsunluutornista. Jos teillä on vielä norsunluutorni, etsi leka ja pura se palasiksi. Olen itsekin kuullut usealta henkilöltä, että johtajan esimerkillä ja osallistumisella on valtava merkitys tekemisen ilmapiiriin. Johtaja ei voi olla vain etäinen hahmo, vaan hänen täytyy auttaa työntekijöitään pääsemään seuraavalle tasolle esimerkkiä näyttämällä. Et voi puhua yhdellä tavalla ja sitten toimia sitä vastoin!

Kulttuuri on yrityksen jalokivi

Hadeed kertoo epäonnistumisistaan ja yrityksen kulttuurin rakentamisesta todella rohkeasti. Hän korostaa avoimuuden ja läpinäkyvyyden merkitystä, koska näiden avulla pystytään jo rekryvaiheessa varmistamaan, että yritykseen sitoutuu juuri oikeat henkilöt. Hadeed korostaa paljon sitä, kuinka paljon työntekijöiden persoonilla ja uskomuksilla on yrityksen kulttuurin kannalta merkitystä erityisesti kasvuvaiheessa, joka on yritykselle riskialtista aikaa. Työntekijät muodostavat yrityksen ja ovat onnistumisen kulmakivi. Siksi on tärkeää, että ihmiset saavat tehdä sellaisia asioita, jotka kokevat omakseen ja joissa pääsevät kasvamaan osaajina.

Johtajien toiminta ja käytös heijastuu suoraan työntekijöihin. Hyvä esimerkki on se, että johtajat voivat omalla kiireellään ja käytöksellä luoda yritykseen kiireen ilmapiirin, jolla on varmasti negatiivisia vaikutuksia. Johtajan pitäisi käydä kriittisesti läpi omaa toimintaansa, jotta pystyy reagoimaan asiaan, ennen kuin se paisuu mahdottomiin mittoihin.  

Olen aiemmin ajatellut, että hyvä johtaja näyttää työntekijöille vain vahvan ja positiivisen johtajan. Hadeed perusteli kirjassa loistavasti sen, miksi johtajan on tärkeä yrityksen kulttuurin kannalta näyttää omat heikkoutensa ja paljastaa tunteensa. Se on yksi keino, jonka avulla yritykseen pystytään luomaan kulttuuri, jossa henkilöt aidosti ymmärtävät toisiaan ja pystyvät avoimesti kertomaan tuntemuksistaan, mikä puolestaan auttaa siinä, että tiimi toimii hyvin yhteen. 

Hyvä johtaja ymmärtää, ettei ole koskaan valmis johtaja vaan aina on jotain, missä parantaa.