Lopeta asiakkaan ajan varastaminen

Älä varasta asiakkaan aikaa

Niin ostaja kuin myyjä miettii jatkuvasti, miten omaa ajankäyttöä pystyisi tehostamaa sekä miten arjesta karsitaan arvoa tuottamaton aika minimiin. Se, että myyjä ramppaa jatkuvasti asiakkaan luona, ei välttämättä nosta pisteitä kiireen keskellä elävän asiakkaan pisteitä. Päin vastoin.

Olen viime viikkojen aikana törmännyt useisiin keinoihin, joilla myyjät varastavat asiakkaiden aikaa. Esimerkiksi SalesDayssa nousi esiin karu fakta; asiakkaat kokevat, etteivät myyjät valmistaudu tarpeeksi hyvin palavereihin. Itsestä tuntuisi ainakin ikävältä mennä asiakaspalaveriin huonosti valmistautuneena, koska en silloin kunnioita vastapuolta. Varastan vain hänen aikaa.

Olen myyntiurani aikana saanut useilta liideiltä kiitosta siitä, että lupaamamme 15 minuutin etätapaaminen kestää oikeasti vartin. Jotkut myyjät kuulemma pyytävät 15 minuuttia ja vievät todellisuudessa TUNNIN asiakkaan aikaa. Miksi ihmeessä lupaat asiakkaalle 15 minuutin etätapaamisen, jos et pysy aikataulussa? Pahimmassa tapauksessa se, ettet ensimmäisessä asiakastapaamisessa pysty pitämään lupaamastasi ajasta kiinni, voi pahimmassa tapauksessa viedä pohjan luottamuksen syntymiselle. Sekä potentiaalilset kaupat. 

Lopetetaan asiakkaan ajan varastaminen ja käytetään säästynyt aika parempaan valmistautumiseen.